Transgraniczne inwestycje drogowe

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

W Nowy Sączu dyskutowano na temat projektów, które mogłyby zostać zrealizowane w przygotowywanym „Programie Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2014 – 2020” w ramach celu tematycznego „Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych”.

Obowiązki gospodarzy debaty pełnili wicemarszałek Roman Ciepiela i członek Zarządu Stanisław Sorys. Powiat nowotarski reprezentował Bogusław Waksmundzki – urzędujący członek zarządu i zarazem przewodniczący Rady Euroregionu Tatry i Robert Waniczek – dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg.

- Analizując dotychczasowe doświadczenia w kolejnej perspektywie finansowej będziemy się starali w większym zakresie realizować projekty współpracy transgranicznej – mówił Stanisław Sorys, Członek Zarządu Województwa Małopolskiego, który przedstawił założenia Programu Współpracy Transgranicznej. - Dlatego tę przyszłą perspektywę finansową musimy przygotować tak, aby w sposób bardzo racjonalny je wykorzystać – zaznaczył przedstawiciel władz wojewódzkich, dodając, że prawdopodobnie na program zostanie przeznaczona kwota porównywalna do perspektywy 2007 – 2013, czyli ok. 150 mln euro.

W całej dyskusji uczestniczyli także partnerzy Małopolski z Samorządowego Kraju Preszowskiego: zastępca Dyrektora Urzędu SKP Stefan Matejcik, przewodniczący Komisji Transportu Rady SKP Peter Sokol, przedstawiciel Kancelarii Przewodniczącego SKP Juraj Latta oraz dyrektor Zarządu Dróg SKP Vladimir Kozak. Stronę polską reprezentowali m.in. starostowie: gorlicki – Mirosław Wędrychowicz, nowosądecki – Jan Golonka, wicestarosta limanowski Franciszek Dziedzina, pełniąca obowiązki dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich Marta Maj oraz zastępca dyrektora Departamentu Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Joanna Urbanowicz.

Wspólna polsko–słowacka grupa robocza pracuje nad dokumentami programowymi. Na przełomie marca i kwietnia tego roku planowane jest przeprowadzenie konsultacji społecznych programu, który w I połowie 2014 r. zostanie przesłany do Komisji Europejskiej. Pierwszy nabór będzie miał miejsce na przełomie 2014/2015 roku.

Zarząd WM ogłosił już otwarty nabór na propozycje wspólnych polsko–słowackich projektów transgranicznych, realizowanych przez podmioty w Województwie Małopolskim w partnerstwie z podmiotem z Kraju Preszowskiego lub Żylińskiego (oraz powiatu Spišská Nová Ves), którego celem było zebranie propozycji projektów, które mogą być wdrażane w przyszłym Programie, a także zdefiniowanie potencjalnych projektów flagowych. W terminie od 10 grudnia 2013 r. do 20 stycznia 2014 r. wpłynęło 137 propozycji projektów, w tym: 84 dotyczące dziedzictwa przyrodniczego, kulturowego i turystyki, 41 dotyczących edukacji, kształcenia i szkoleń oraz 12 dotyczących infrastruktury drogowej, komunikacyjnej i transportu publicznego.

- W zakresie infrastruktury drogowej zdefiniowaliśmy kilka „wąskich gardeł”, które nie pozwalają dobrze rozwinąć się polsko-słowackiej współpracy gospodarczej, społecznej, czy kulturalnej – zaznaczył wicemarszałek Roman Ciepiela. – Dzisiaj mówimy o aspekcie współpracy transgranicznej, ale ta uwaga przyświeca również dyskusji o zasadniczych projektach infrastrukturalnych dotyczących dróg o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Powinniśmy pracować nad indykatywną listą projektów drogowych, które wspólnie uzgodnimy i zobowiążemy się do realizacji.
Wśród przedsięwzięć proponowanych przez władze Małopolski znalazły się: modernizacja infrastruktury drogowej, prowadzącej do przejścia granicznego Becherov – Konieczna, budowa drogi Krynica Zdrój – Wysowa Zdrój – Bardejov w tym Wysowa – Blechnarka – Stebnícka Huta, budowa nowego mostu i modernizacja infrastruktury drogowej w rejonie przejścia Łysa Polana, modernizacja drogi wzdłuż rzeki Poprad oraz połączenie drogowe Malý Lipník – Milik oraz modernizacja drogi powiatowej w rejonie przejścia Leluchów – Čirč.

Do małopolskich propozycji odniósł się dyrektor Zarządu Dróg Samorządowego Kraju Preszowskiego Vladimir Kozak, który za najbardziej realną i najszybszą do realizacji uznał drogę Gorlice – Bardejov. W pozostałych przypadkach niezbędne są ustalenia dodatkowe: np. ustaleń międzyrządowych będzie wymagać budowa nowego mostu na Łysej Polanie. Dyrektor Vladimir Kozak wskazał inwestycje drogowe w Pieninach, które są kontynuacją projektów z obecnej perspektywy. W tej kwestii wypowiedział się Bogusław Waksmundzki – Jest to projekt, który pozwoli zakończyć remonty dróg po obu stronach Dunajca na terenie Pienińskich Parków Narodowych wraz z dostępem do atrakcji turystycznych na tym terenie. Po polskiej stronie korzysta z tych dróg około 300 tys. turystów korzystających tylko ze spływu Dunajcem.

opr. s/

źródło: mat. prasowy

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama