Otwarcie ofert cenowych na 2 odcinek S7 WOK

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Dzisiaj otwarto po 2,5 miesiącach przekładania - oferty cenowe na realizację 2 odcinka Wschodniej Obwodnicy Krakowa (od w. Rybitwy do w. Igołomska) w ciągu trasy S7 - informuje Sebastian Piekarek z Inicjatywy Społecznej S7wKrakowie.pl.

Dobiega więc końca epopeja na realizację tej inwestycji. Przypominam, że pierwotnie miała być zrealizowana jako jeden odcinek od węzła bieżanowskiego do węzła igołomska. Ale w 2005-2006 roku zdecydowano, że odcinek zostanie podzielony na 2, aby szybciej go zrealizować, bo były problemy środowiskowe w okolicach w. igołomska. A więc od listopada 2008 r. do listopada 2010 r. trwała budowa tylko pierwszego odcinka wschodniej obwodnicy Krakowa od węzła Bieżanów do węzła Rybitwy. Odcinek ten ma długość 2,7 km i tymczasowo zakończony został zjazdem zamiast docelowego węzła Rybitwy. Kiedy w od grudnia trwały prace przy aktualizacji PBDK na lata 2010-2015, realizację 2 odcinka WOK, wrzucono na listę rezerwową. Dlatego w listopadzie 2010 roku powstała Inicjatywa Społeczna S7wKrakowie.pl, aby walczyć o przyśpieszenie realizacji tej inwestycji. W ciągu tych 3,5 lat, zbieraliśmy podpisy w internecie (ponad 2,5 tysiąca), oraz na ulicy (ponad 10 000), które potem zawieźliśmy do ówczesnego Ministra Transportu Cezarego Grabarczyka. Powstały też 2 profile akcji na FB, skupiające ponad 3 000 osób. Byliśmy wtedy jedną pierwszą oddolną Inicjatywą w Polsce, na długo przed ACTA, Mam pierwszego kwartału, itd., która, na długo zagościła w przestrzeni publicznej i medialnej w Polsce. Robiliśmy także konferencje prasowe, blokady dróg, zawiązaliśmy także Koalicję-S7 (porozumienie Krakowa, Kielc i Radomia w/s szybkiej realizacji S7 w naszych regionach). Potem akcja, rozszerzyła się na wszystkie odcinki S7 w Małopolsce (m.in. Zakopianka, 3 odcinek Rybitwy-Moczyło), oraz inne inwestycje w Małopolsce (Północna Obwodnica Krakowa, modernizacja i budowa dróg w Krakowie oraz Małopolsce w ramach stowarzyszenia Misja). W Listopadzie ubiegłego roku, członkowie naszej inicjatywy, zawiązali Inicjatywę Społeczną Kraków Wart Jest Igrzysk, ponieważ rozumieliśmy, że przy okazji tej imprezy, można przyśpieszyć inwestycje w Krakowie i Małopolsce. Jesteśmy teraz w trakcje organizacji Stowarzyszenia Kraków Wart Jest Rozwoju, a pierwszą sprawą, w którą się chcemy zaangażować, to budżet partycypacyjny, oraz obrona funduszy SKOZ dla Krakowa.

Dzisiejsze otwarcie ofert cenowych (po 2,5 miesiącu przekładania z uwagi na ilość zapytań oferentów, oraz po 4 latach od pierwszego przetargu), jak wspominałem, kończy naszą batalię o szybką realizację 2 odcinka S7 w Krakowie. Nadmieniamy, że nie kończy walki Inicjatywy S7wKrakowie,pl o realizację pełnej obwodnicy Krakowa, bo pozostała nam walka o 3 odcinek S7 Igołomska-Moczydło, oraz Północna Obwodnica Krakowa (stary szlak S7). Cieszymy się, że najniższe oferty złożyły Strabag (528 mln), Mota-Engil (558 mln), oraz Budimex (575 mln), ponieważ są to firmy, które są znane nie tylko w Krakowie, ale w i Polsce z dobrego wykonania zadań, a co najważniejsze z ich terminowym oddaniem do użytkowania. Zauważamy, że oferty cenowe, są znacznie poniżej wyceny po aktualizacji (około 700 mln), oraz 1,2 mld po pierwszych wycenach z 2010 roku. A przypominamy, że głównym argumentem umieszczenia naszego odcinka na liście rezerwowej, oraz zbywania nas przez kolejne lata, że będzie budowany z oszczędności przetargowych, po czym koronnym argumentem była właśnie wycena, że odcinek jest za drogi, że nie można wydać 1,2 mld złotych na kilka kilometrów drogi. A jak widać jednak, jest on ponad 2 razy mniejszy od tamtych wycen. Mamy nadzieję, że do lipca krakowski odział GDDKiA, szybko przeanalizuje oferty i wybierze wykonawcę, tak aby jeszcze w wakacje, został mu przekazany teren budowy. Mamy nadzieję, nie przyjdzie nam tyle lat czekać na realizację kontynuacji S7 na terenie Krakowa od węzła Igołomska do Zastowa a potem do Moczydła. Przypominam, że 30 kwietnia złożono po 8 latach kompletowania dopiero materiały do RDOŚ o wydanie decyzji środowiskowej, na którą zapewne poczekamy co najmniej jeszcze rok. Mamy nadzieję, że oba odcinki zostaną wybudowane w nowej perspektywie unijnej do roku 2022.

Sebastian Piekarek
Inicjatywa Społeczna S7wKrakowie.pl
Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama