Rozpoczął się Międzynarodowy Festiwal Barokowe eksploracje w stylu francuskim (zdjęcia)

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

SZCZAWNICA. Pierwszy z łącznie 6 koncertów i pokazu filmowego odbył się w Dworku Gościnnym, w kameralnej Sali Jazz - Baru.

Dzisiejszy koncert był wspaniałą muzyczną ucztą duchową, pokazującą że nawet duże, pełno-orkiestrowe w zamyśle kompozytorów formy muzyczne można wykonać kameralnie, przy udziale dwóch wspaniałych zespołów i solistów.

Tymi zespołami były: Orkiestra z Bratysławy "Musica Aeterna Bratislava", którego kierownikiem jest Peter Zajiček oraz szczawnicki Chór Kameralny kierowany przez Agnieszkę Żarską, zarazem dyrektora artystycznego rozpoczętego festiwalu muzycznego "Barokowe eksploracje".

Solistami koncertu byli Jolanta Kowalska – Pawlikowska – sopran, Zoltan Megyesi tenor z Węgier oraz Marian Kréjcik, urodzony w dawnej Czechosłowacji – bas, koncertujący niemalże w całej Europie.

Orkiestra Musica Aeterns to jeden z najdłużej działających zespołów nurtu określanego jako HIP (kierunek mający na celu próbę odtworzenia pierwotnych warunków wykonywania muzyki, unikający współczesnej konwencji - przyp. red.).

Przedstawiciele autentyzmu opierają się na badaniu oryginalnych traktatów muzycznych, prowadzą także badania w dziedzinie transkrypcji, produkcji instrumentów, tańca, akustyki budowli i technik wokalnych.

Ten orkiestralny zespół o składzie kameralnym specjalizuje się w muzyce środkowoeuropejskiej, biorąc udział w licznych muzycznych europejskich festiwalach.

Oba zespoły, dyrygowane przez Agnieszkę Żarską, która zarazem w sposób bardzo przystępny wprowadzała melomanów w tematykę prezentowanych utworów - wykonały opracowane dla obu kameralnych zespołów duże, pełno-orkiestrowe i chóralne utwory Georga Fridericha Haendla – Chandon Anthem no 1 (wybór), Jana Sebastiana Bacha – Kantatę BWV 194 Hochsterwunschtes Freudenfest (wybór), Uwerturę z Oratorium "Theodora" HWV 68 Haendla oraz Grand motet "Super flumina Babilonis" Michaela Richarda Deletande’a.

Należy dodać, że melomani wiedzą jak dużą skalą trudności w przygotowaniu są wszystkie wykonywane utwory, tym bardziej więc na najwyższą ocenę wykonawczą całości koncertu należy wystawić obu zespołom, ich kierownikom i dyrygentowi całości koncertu, czyli Agnieszce Żarskiej.

Trzeba podkreślić, że członkami szczawnickiego Chóru Kameralnego, który jest organizatorem tego festiwalu są osoby nie kształcące się w przeszłości w żadnych wyższych muzycznych uczelniach, a jednak ich poziom wykonawczy jest określany przez znawców kameralistyki wśród zespołów chóralnych wśród najlepszych amatorskich, choć moim zdaniem, jak i wielu melomanów, już zawodowym zespołem kameralistyki chóralnej w Polsce, a także poza granicami naszego kraju.

Całości koncertu dopełniła wspaniała oprawa graficzna specjalnie wydanej publikacji festiwalowej, w której słuchacze mogli znaleźć historyczne opisy okresu baroku we Francji oraz styl francuski w muzyce europejskiej i oczywiście harmonogram kolejnych koncertów festiwalowych oraz sylwetki wykonawców festiwalowych koncertów.

Ten festiwal należy polecić wszystkim kochającym muzykę i jej wykonawstwo na europejskim poziomie.

Henryk Janusz Olkiewicz
Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama