Ile lat mają serca mieszkańców Zakopanego?

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

W minioną niedzielę na Placu Niepodległości w Zakopanem, przedstawiciele ogólnopolskiej kampanii społecznej „Ciśnienie na życie” sprawdzili wiek serca osób, które uczestniczyły w wydarzeniach organizowanych w ramach Centralnych Obchodów Światowego Dnia Serca. Zbadano niemal 380 osób.

Kampania „Ciśnienie na życie” tym razem odwiedziła Zakopane. Każda chętna osoba mogła bezpłatnie zbadać ciśnienie tętnicze krwi i sprawdzić wiek swojego serca.

Z pomocą wykwalifikowanego personelu medycznego oraz specjalnie przygotowanej aplikacji1, organizatorzy kampanii prowadzą pierwsze na taką skalę w Europie badanie przesiewowe, dzięki któremu Polacy mogą sprawdzić, ile lat mają ich serca. W Zakopanem badaniu poddało się 380 osób.

Okazało się, że wiek serca co 5 przebadanej osoby przekracza wiek metrykalny o 6 lat. Dodatkowo 30% osób miało podwyższone ciśnienie tętnicze krwi.

Aplikacja „wiek serca” pozwala sprawdzić, czy u danej osoby istnieje zwiększone ryzyko wystąpienia zawału serca lub udaru niedokrwiennego mózgu. Pojawia się ono wtedy, gdy obliczony wiek serca jest wyższy od wieku metrykalnego. Dobra wiadomość – wiek serca można obniżyć! Może to uczynić każdy, kto zmieni dietę i styl życia na zdrowszy oraz w razie potrzeby będzie skutecznie niwelował czynniki ryzyka zawału serca i udaru mózgu, takie jak nadciśnienie tętnicze, wysoki cholesterol, otyłość, cukrzyca, palenie, brak aktywności fizycznej i stres.
„Pielęgniarka lub lekarz po zbadaniu ciśnienia tętniczego krwi, zmierzeniu obwodu brzucha oraz przeprowadzeniu wywiadu dotyczącego przebytych chorób, przyjmowanych leków, może jednym kliknięciem sprawdzić wiek serca pacjenta” – komentuje dr hab. T. Zdrojewski, koordynator badania NATPOL 2011. „Obecnie aplikacja będzie narzędziem wykorzystywanym podczas badań w ramach kampanii „Ciśnienie na życie”, ale w przyszłości może także ułatwić pracę lekarzom, a przede wszystkim pomoże pacjentom lepiej zrozumieć stan swojego zdrowia oraz wykryć czynniki ryzyka wystąpienia zawału serca czy udaru mózgu” – dodaje.

Więcej informacji na temat kampanii znajduje się na stronie www.cisnienienazycie.pl

mat. prasowy/ zdj. Piotr Korczak
Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama