Most nad potokiem Babica w Bochni w końcu bezpieczny
Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00
Powiedzieć, że stan mostu na potoku Babica w Bochni był zły, to jakby nic nie powiedzieć. Słaba konstrukcja groziła zawaleniem. Samochody nie przejeżdżały tamtędy już od kilku lat, a niedawno wprowadzono również ograniczenia w ruchu dla pieszych. Dziś, dzięki wsparciu z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, mieszkańcy mogą cieszyć się nową, bezpieczną przeprawą.
W uroczystym otwarciu mostu wzięli udział m.in. posłowie Józefa Szczurek-Żelazko, Wiesław Krajewski oraz I wicewojewoda małopolski Ryszard Pagacz. – Most na potoku Babica w Bochni już od kilku lat stanowił zagrożenie dla korzystających z niego kierowców, a także pieszych. Właśnie po to powstał Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych – aby wspierać samorządy lokalne w realizacji takich inwestycji – mówi I wicewojewoda małopolski Ryszard Pagacz.Kompleksowa inwestycja w nową jakość
Inwestycja „Budowa mostu na potoku Babica na ul. Parkowej wraz z remontem przyległych alejek” zakończyła się wraz z początkiem grudnia ubiegłego roku. Zadanie obejmowało rozbiórkę istniejącego mostu o konstrukcji jednoprzęsłowej belkowej stalowo-drewnianej i nawierzchni z płyt drogowych betonowych. Nowy obiekt mostowy osadzony jest na wierconych palach betonowych, natomiast przyczółki oraz ustrój nośny mostu stanowi konstrukcja żelbetowa monolityczna z płytą o grubości 50 cm.
– Co istotne, nowy most dostosowany jest do użytkowania przez służby techniczne i porządkowe. Umożliwia też przeprawę dla ciężkiego wozu bojowego Straży Pożarnej w razie wystąpienia zagrożenia. Inwestycja jest kompleksowa. To nowa jakość dla mieszkańców i korzystających z tej przeprawy kierowców – podkreśla wicewojewoda Pagacz.
W ramach zadania wykonano również odcinkową regulację potoku Babica od strony wody górnej i wody dolnej na łącznym odcinku około 50 mb cieku. Regulacja obejmowała wykonanie narzutu kamiennego w dnie oraz umocnienie skarp i przyczółków koszami siatkowo-kamiennymi.
Inwestycja obejmowała także zagospodarowanie terenu zielonego poprzez nasadzenie drzew, wykonanie utwardzonych dojść oraz ciągów i kładek drewnianych o charakterze rekreacyjnym od strony ul. św. Marka.
Rządowe wsparcie dla inwestycji strategicznych
Koszt budowy nowego mostu wraz z remontem przyległych alejek wyniósł 2 875 571,34 zł. Na realizację tej inwestycji bocheński samorząd pozyskał środki z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. – W pierwszej edycji programu gmina otrzymała dofinansowanie w wysokości 1 900 000 zł. To ponad połowa tego, ile wyniósł koszt realizacji całej inwestycji. Samorząd uzyskał również niemal 9 mln zł na przebudowę układu komunikacyjnego ulicy Partyzantów. Ale to nie wszystko. W ubiegłym roku Bochnia otrzymała w ramach drugiej edycji Rządowego Funduszu Polski Ład prawie 17 mln zł na realizację kolejnych, ważnych dla mieszkańców inwestycji: przebudowy kolejnego mostu na ulicy Chodenickiej czy zakupu nowego taboru do transportu zbiorowego, a także rewaloryzacji zabytkowych Plant Salinarnych w Bochni – mówi I wicewojewoda małopolski Ryszard Pagacz.
źródło: Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie
Więcej na temat
komentarze
reklama